Wanneer je als producent van goederen jouw producten gaat verzenden naar de retailer of rechtstreeks naar de (eind)consument, dien je de door jou geproduceerde producten te verpakken. Maar… na een goeddoordacht productieproces met een mooi eindproduct, vergeet je misschien het belang van het verzorgen van een goede verpakking. In dit artikel bespreken we waarom het zeker de moeite waard is om te investeren in een goede verpakking voor jouw producten. We doen dit door meerdere functies uit te lichten die productverpakkingen vervullen.
1. Verpakking is belangrijk als beschermingsmateriaal
Een goede verpakking zorgt ervoor dat jouw producten beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf. Ook kan je met een slimme verpakking ervoor zorgen dat (losse) onderdelen op hun plek blijven en elkaar niet beschadigen tijdens vervoer. Dit kun je bijvoorbeeld doen door loze ruimte in een verpakking op te vullen met luchtkussentjes, of kleine onderdelen in aparte kunststof of papieren zakken onder te brengen en deze hierna pas in een grote verpakking te stoppen. Kortom, door goed na te gaan welke verschillende verpakkingsmaterialen er op de markt zijn, kun je een verpakking samenstellen die ervoor zorgt dat het product in dezelfde staat bij de (eind)consument kan worden bezorgd als waarin deze jouw productiepand verlaat.
2. Verpakking is belangrijk binnen het logistieke proces
Door de verpakking zelf ook te beschermen, bijvoorbeeld door palletladingen om te wikkelen met folie, voorkom je dat productverpakkingen beschadigen of vies worden nog voor ze bij de (eind)consument belanden. Bovendien kun je middels een stevige wikkeling van ladingen ervoor zorgen dat het transport spoedig voorloopt doordat je je producten bij elkaar gebundeld kunt vervoeren en effectief kunt lossen. Verpakkingsmachines kunnen je helpen tijdens het verpakkingsproces. Denk aan een palletwikkelmachine voor het omwikkelen van palletladingen, of aan dozensluitmachines.
3. De communicatieve functie van verpakkingsmateriaal
Uiteraard kun je de verpakking ook benutten om je eindproduct een bepaalde uitstraling of boodschap mee te geven. Met een degelijke verpakking van producten kun je bijvoorbeeld communiceren dat jouw bedrijf waarde hecht aan het netjes afleveren van producten. Daarnaast kun je bedrukte dozen maken, waarmee je je producten van een unieke verpakking voorziet die bijvoorbeeld jullie krachtige slogan of logo bevat of simpelweg een felle kleur heeft die eruit springt tussen andere pakketten. Zodra de consument jouw opvallende, bedrukte doos ziet weet deze; “Dat is er een van merk X!”. Het verpakkingsmateriaal is dus ook een tool die je kunt inzetten om je te onderscheiden van concurrenten.