Met de wereldwijde verschuiving van het werken op kantoor naar het werken op afstand tijdens de pandemie, hebben veel werknemers compleet nieuwe routines overgenomen. Daardoor is het terugkeren naar het kantoor wellicht niet zo eenvoudig als jezelf gewoon even terug te switchen naar de persoon die jij in 2019 was. En misschien is dat maar goed ook!

Aangezien heel veel werknemers momenteel weer naar het kantoor terugkeren (in ieder geval parttime), is dit het juiste moment om al die geleerde lessen toe te passen die verbonden zijn aan de kracht van flexibiliteit en het maximaliseren van efficiëntie tijdens werken op afstand.

Hieronder vind je drie productiviteitstips van het werken op afstand die jij alsook blijvend kunt implementeren wanneer iedereen weer naar het kantoor terugkeert.

Beperk de multitasking

Het jongleren van velerlei taken kan soms als belangrijk aanvoelen, maar het resulteert zelden in werk van een extreme hoge kwaliteit en kan soms tot een verminderde productiviteit leiden omdat er zo meer fouten gemaakt kunnen worden en er hiervoor uiteindelijk ook meer energie voor wordt verbruikt.

Dit wil niet zeggen dat multitasking niet aantrekkelijk is. Multitasking kan vooral bij het werken op afstand zeer interessant zijn, maar zodra je weer op een fysiek kantoor begint te verschijnen, houd deze drang om te willen multitasken dan zo beperkt mogelijk. De hersenen zullen immers de kans waarderen om zich weer meer op één taak tegelijk te concentreren.

Schrap alle onnodige taken

Eén van de beste tijdbesparende bedrijfsstrategieën is het schrappen van al die activiteiten met een lage waarde die veel tijd, energie en onnodige ruimte op ieders takenlijsten opslokken.

Dit is een bijzonder belangrijke tip om in gedachten te houden wanneer ieder weer naar een standaard kantooromgeving terugkeert, waaronder ook het mogelijke tijdrovende woon-werkverkeer en een beperkt aantal uren om het werk gedaan te krijgen. Het gaat hier zodoende om het beter beheren van je werkuren plus het beter filteren van de taken die hierbij horen.

Let op jouw persoonlijke welzijn

Overwerk kan een behoorlijke impact op de productiviteit hebben en kan een slechte gewoonte veroorzaken waarbij het normaal is dat men veel meer werkuren op de werkvloer maakt. Door op afstand te werken, konden sommige werknemers zo vroeg beginnen als dat men dat maar wilde en ook zo laat eindigen als dat het gewenst was. Terwijl de teamleden zo wellicht het gevoel hebben dat ze het bedrijf een plezier doen, bereiden deze individuen zichzelf veelal op een burn-out voor.

De persoonlijk hygiëne en hygiëneprotocollen

Alle werknemers die naar het kantoor terugkeren rekenen daarnaast op hun werkgevers om diverse hygiëneprotocollen te handhaven als onderdeel van de terugkeer naar het werk. Maar wat is er hier precies te verwachten?

Het begint waarschijnlijk met een droogloopmat op maat bij de ingang van het kantoor. Dit is namelijk de start van een barrière tegen vuil van buitenaf, vervelende bacteriën en zo om het pand verder aangenaam schoon te kunnen houden.

Werknemers die weer op het kantoor komen, zullen zien dat hun collega’s een compleet nieuw gedrag op het gebied van reinheid hebben aangenomen. Zoals bijvoorbeeld veel vaker een handdesinfecterend middel gebruiken, vaker hun handen wassen en vooral minder handen schudden.

Een recent Amerikaans onderzoek toonde aan dat bijna alle respondenten meldde dat ze waarschijnlijk strengere hygiënepraktijken zullen handhaven als een reactie op de pandemie. Twee derde uitte zich bezorgd over de netheid van hun werkruimte en gaf ook aan zich ongemakkelijk te voelen over het te dicht in de buurt van collega’s te werken.

Of dit laatste ook in de Nederlandse kantoren het geval zal zijn, hangt af van de instelling van de werknemers. Zeker is wel dat een massale terugkeer naar het kantoor een bijzondere happening zal zijn. Een evenement waarbij veel medewerkers zich weer een flink stuk socialer zullen voelen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *